05 februari 2017 - Brussel - Keflavik - Hafnarfjall


12:50 – 15:15 BRU – KEF FI555 22D + 22E + 22F
Boeing 757-200 3h25m



We vertrekken een halfuurtje later dan voorzien uit Brussel, maar die achterstand wordt volledig weggewerkt tijdens de rustige vlucht naar Keflavik. We komen dan ook aan op het voorzien uur, 15:15u.



IJsland wordt de laatste jaren zowat overspoeld door toeristen en dat is ook te zien op de luchthaven van Keflavik. Men is dan ook overal aan het bijbouwen om die stroom toeristen op te vangen. Dat houdt tevens in dat deze luchthaven eigenlijk heel modern en nieuw geworden is ten opzichte van enkele jaren geleden.


Onze koffers komen als een van de eerste van de band en een halfuurtje later zijn we al bij mycar.is voor het ophalen van de huurauto. Het wordt deze keer een vrij nieuwe Toyota RAV4, automaat. 

We stoppen nog eens bij een supermarkt in Keflavik om de nodige dringende inkopen te doen, zoals onder meer water, en rijden dan door naar Reykjavik waar we, net zoals vorig jaar, een ommetje maken langs de Hallgrímskirkja (letterlijk de kerk van Hallgrímur). 
Die is met haar 74,5m IJslands hoogste kerkgebouw. Ze is vernoemd naar Hallgrímur Pétursson (1614 - 1675), een geestelijke en de grootste hymneschrijver van het land, van wie nu nog vele werken worden uitgevoerd.
De architect van de kerk, Guðjón Samúelsson, begon aan zijn ontwerp in 1937. Hij heeft zich daarbij laten inspireren door de grote basaltpartijen die op IJsland te vinden zijn, zoals die bij de Svartifoss. De bouw begon daadwerkelijk in 1945 en was pas 41 jaar later, in 1986, voltooid. De kerk staat vlak bij het oude centrum van Reykjavik en is vanuit de wijde omgeving zichtbaar. Ze is daardoor een van Reykjaviks bekendste symbolen. De kerk bevat een indrukwekkend kerkorgel gebouwd door de Duitse orgelbouwer Johannes Klais te Bonn. Het heeft vier klavieren, 72 registers en 5275 pijpen. Het orgel was in 1992 klaar. 
Het is al vrij donker als we er aankomen en dat levert niet meteen de mooiste foto's op. Bovendien is men langs beide kanten de bazaltzuilen aan het restaureren, waardoor de kerk gedeeltelijk in stellingen staat.


Daarna gaat het, ook bij herhaling, naar de Sun Voyager, een beeld van Jón Gunnar Árnason en een ode aan de zon voorstellend. Volgens de kunstenaar staat dit Vikingschip symbool voor nieuw, onontdekt gebied. Het schip staat aan de Sæbraut, aan de Faxaflói baai met Mt. Esja op de achtergrond.



Op weg naar het hotel krijgen we bijzonder mooie wolkenluchten te zien, maar kunnen die jammer genoeg, wegens geen stopgelegenheid, op foto vastleggen.

Na een etentje, ook al bij herhaling, in Grillhúsið in Borgarnes, installeren we ons om 21u in onze gezellige kamer.

Maar niet voor lang echter, want ook al net zoals vorig jaar, krijgen we van de eerste avond al noorderlicht te zien. Niet in die mate echter zoals we vorige jaren zagen, maar toch al een start.
Vermits het, geheel uitzonderlijk voor IJsland, zo goed als windstil is, blijven we tot zowat 23u buiten staan. Goed ingeduffeld is het zelfs best aangenaam. We nemen overigens geen foto's van het weinige noorderlicht.


Het weer: zonnig bij zo'n 5°C

Overnachting in Hotel Hafnarfjall
Aantal gereden km: 121

Geen opmerkingen:

Een reactie posten